Persbericht BID Awards

Amsterdam Dutch Museum Gift Shop, gevestigd in Amsterdam is genomineerd voor een ‘Big Improvement Day (BID) Positivity Award’ in de categorie Meest Positieve Bedrijf.

Mensen en bedrijven die ook in corona tijd voor positieve initiatieven zorgen, maken kans op de BID Positivity Award. “Een enorme eer, om genomineerd te zijn“, zegt Jitske Naberman, initiatiefnemer van Dutch Museum Gift Shop (DMGS). DMGS biedt de mogelijkheid voor museumshops om online producten aan te bieden en is live gegaan tijdens de eerste lock-down waarbij de musea hun deuren moesten sluiten en zo geen inkomsten meer hadden.

Over de BID Awards

De BID Positivity Awards wordt sinds 2008 uitgereikt aan bedrijven en personen die een positieve bijdrage leveren aan Nederland en is een initiatief van de Big Improvement Day. In voorgaande jaren was er één landelijke winnaar, maar dit jaar is ervoor gekozen om in elke provincie een winnaar te kiezen. Nominaties konden tot 11 december worden ingediend via www.bidawards.nl. Vervolgens kan er van 22 februari tot en met 31 maart worden gestemd. De provinciewinnaars worden bepaald op basis van het aantal stemmen. De landelijke winnaar wordt uiteindelijk op 22 april gekozen door een vakjury, met juryvoorzitter en Bekende Nederlander Ali B.

Over DMGS

Doel van DMGS is het promoten en verkopen van producten van Nederlandse en Vlaamse musea om zo cultureel erfgoed te ondersteunen en musea een zelfstandige inkomstenbron te geven. Als ad interim webshop coördinator voor het Rijksmuseum zag Jitske Naberman dat veel musea hele leuke, leerzame en unieke producten verkopen zonder dat ze een webshop hebben. Omdat een webshop een goede inkomstenbron is en op deze manier veel meer mensen te bereiken zijn is ze gestart met DMGS.

Museumwinkels zijn de beste plek om interessante, educatieve en unieke cadeaus te kopen. Je ondersteunt daarnaast kleinschalige lokale producenten en je houdt onze culturele instellingen in leven. Zeker nu, in deze tijd, is het zo belangrijk om ons museum te steunen.

Marjan Vos – Store manager – Eye Filmmuseum

Musea in corona tijd

De musea zijn zwaar getroffen door de lock-down. Deze week werd bekend dat zeker 25 musea 10% van het vaste personeel hebben moeten ontslaan vanwege wegvallende inkomsten door de coronacrisis. Via DMGS zijn ze in staat om hun doelgroep de mogelijkheid geven om online te shoppen om zo het favoriete museum te ondersteunen. Door DMGS kunnen museumshops hun krachten bundelen en optimaal gebruik maken van de online mogelijkheden.

Naast verkoop via haar eigen webshop verkoopt het Rijksmuseum ook een selectie van haar producten via de Dutch Museum Gift Shop met als reden om op deze manier nog meer mensen in aanraking te brengen met haar collectie en de unieke en bijzondere producten die daarop zijn geïnspireerd”, aldus Philine Hofman, Hoofd Retail & Merchandising Rijksmuseum.

Inmiddels is DMGS een half jaar live en weten steeds meer nationale en internationale kunst- en cultuurliefhebbers de shop te vinden. In de webshop kun je artikelen vinden van Eye Filmmuseum, het Rijksmuseum, het Tropenmuseum, De Kunsthal, het Maritiem museum en het Joods Cultureel Kwartier. Binnenkort volgt het Scheepvaartmuseum en ook andere musea willen zich gaan aansluiten.

Meer over de BID Awards

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *