Dutch Museum Gift Shop, waar artikelen van o.a. het Rijksmuseum, Eye filmmuseum en het Tropenmuseum te koop zijn, heeft sinds deze week de certificering van Thuiswinkel Waarborg.
Om onze klanten nog beter te kunnen bedienen hebben we afgelopen maand een aanvraag gedaan om het Thuiswinkel.org certificaat te mogen plaatsen. Dutch Museum Gift Shop is innovatief, ondernemend en wil de culturele sector, die zwaar getroffen is door COVID-19, ondersteunen.
Met het tonen van het Thuiswinkel Waarborg laat je de consument zien dat ze veilig bij je kunnen shoppen. We moesten aan een aantal juridische, veiligheids- en financiële eisen voldoen. Na een controle door Thuiswinkel.org hebben we deze week groen licht gekregen. Voor klanten betekent dit dat ze veilig kunt betalen, 14 dagen bedenktijd hebt en een onafhankelijke geschillencommissie kunt inschakelen, mocht er iets mis gaan.
91% van de online shoppers weet wat het Thuiswinkel Waarborg is en twee derde vindt dat de aanwezigheid van het Thuiswinkel Waarborg-logo en webshop betrouwbaarder maakt. Thuiswinkel Waarborg is daarom hét kwaliteitskeurmerk voor online winkelen. Inmiddels zijn meer dan 2.200 webwinkels aangesloten, waaronder bol.com, Coolblue en Wehkamp. Het keurmerk wordt door de Consumentenbond ondersteund.
Het doel van DMGS is het verkopen en promoten van artikelen van Nederlandse musea om zo cultureel erfgoed te ondersteunen en musea een zelfstandige inkomstenbron te geven.Helemaal nu, met de verscherpte maatregelen waardoor de musea weer moeten sluiten, is het extra belangrijk om online een shop te hebben.
Door een artikel aan te schaffen via DMGS laat je als consument zien dat je de culturele sector een warm hart toedraagt. We hebben orders uit onder andere Hong Kong, Zuid-Korea en Australië. Een van onze best verkopende producten is de David Lynch koffie. David Lynch is een bekende Amerikaanse regisseur met een voorliefde voor koffie, binnenkort brengt hij een Netflix-film uit. Ook de delfts blauwe tulpenvaas van het Rijksmuseum is een bestseller. Verder bieden we een breed assortiment producten uit de museumwinkels van de deelnemende musea, zoals catalogi, sjaals en speelgoed.
Inmiddels hebben zes musea zich aangesloten bij DMGS, te weten het Rijksmuseum, Eye filmmuseum, het Tropenmuseum, het Joods Cultureel Kwartier, de Kunsthal en het Maritiem museum. Drie andere musea willen zich gaan aansluiten. In de toekomst willen we ook musea in het buitenland ook de kans geven om online artikelen te verkopen.