De Kunst van het Geven

Dutch Museum Gift Shop is een webshop waar je unieke museum merchandise kunt kopen afkomstig uit de museumwinkels. De producten zijn vaak in beperkte oplage verkrijgbaar en speciaal ontwikkeld voor de museumshop van het betreffende museum. Het doel van DMGS is dan ook ‘het promoten en verkopen van museumproducten om het cultureel erfgoed te ondersteunen en musea een onafhankelijke bron van inkomsten te bieden’. Toonaangevende musea als het Rijksmuseum, Scheepvaartmuseum en Naturalis doen mee.

Het begin

De oprichter van DMGS is Jitske Naberman.

In 2019 werkte ik als interim webshop coördinator voor het Rijksmuseum. Daar ontdekte ik dat veel musea hele leuke, leerzame en unieke producten verkopen maar geen eigen webshop hebben. En dat is jammer, want daardoor lopen ze kansen mis om items te verkopen. Om deze reden ben ik www.dutchmuseumgiftshop.nl begonnen. Begin 2020 was mijn businessplan klaar. Ik begon musea te benaderen. Toen brak de coronacrisis uit en waren de meeste musea gesloten, evenals hun museumwinkel en webshop. Het Eye Filmmuseum deed het tegenovergestelde. De coronacrisis zag dit als een kans om een webshop te openen. Zij waren de eersten die deelnamen aan DMGS. Na het Eye Filmmuseum volgden het Rijksmuseum, Tropenmuseum en de Kunsthal. Inmiddels doen 17 musea mee.

Mijn interesse in kunst begon toen ik jong was. Mijn ouders waren allebei kunstdocent. Mijn vader aan de Ubbo Emmius lerarenopleiding en mijn moeder op de PABO. Mijn vader vertelde me laatst dat hij les had gegeven aan Sam Drukker, die een tentoonstelling heeft gehad in het Drents Museum, en dat hij een van zijn beste leerlingen was.

Ik teken al sinds ik me kan herinneren en na de middelbare school ging ik naar de kunstacademie. Ik ben vervolgens Culturele Antropologie gaan studeren en heb onderzoek gedaan in Senegal en ben afgestudeerd op een studie van de Mapuche-indianen in Chili.

Na mijn studie ben ik gaan werken als CRM manager, online marketing en e-commerce manager bij bedrijven als Sandwich Fashion, Crocs, HEMA, Philips, Technische Unie en Getronics. Mijn studies waren, zonder commercieel of marketinggericht te zijn, erg nuttig. Ook online is het doen van doelgroepanalyse, om vervolgens uw strategie te bepalen, van groot belang. Daarnaast ben ik me in 2010 gaan richten op het bouwen van websites.


Wie is DMGS?

Over de hele wereld geven we elkaar cadeaus! Op een verjaardagsfeestje, een bruiloft, een begrafenis of als offergave. Maar wat is het geheim van een goed cadeau? In Japan wordt veel aandacht besteed aan het inpakken van cadeaus. Hoe meer lagen, hoe beter. Zo toont de tentoonstelling ‘Cadeauhoezo’ in het Tropenmuseum een enorme, “Instagrammable” installatie van furoshiki (Japans inpakdoek) waar je in kunt stappen, zodat je zelf het cadeau wordt! Het verhaal van DMGS is dat we cadeaus willen geven met een boodschap. Liefde = geven = steunen.

Het samenstellen van de artikelen is een belangrijk onderdeel van Dutch Museum Gift Shop. Dit doen de Retail managers door online een selectie van producten aan te bieden, maar ook binnen DMGS om te kijken welke artikelen welke aandacht nodig hebben en wanneer. Zo vind je voor iedereen wel een cadeau.


Zoek je bijvoorbeeld iets voor een echte foodie? We maken een selectie van de leukste en origineelste musthaves voor op tafel of in de keuken. Een greep uit de collectie:

  • Neem een dienblad. Een gerecht opdienen begint met hoe je het presenteert! Het dienblad van het Overlook Hotel is geïnspireerd op het tapijt van het Overlook Hotel in Stanley Kubricks horrorklassieker The Shining uit 1980.
  • Koken is kunst! Het RIJKS® Restaurant is een eetgelegenheid die je niet mag missen in Amsterdam. Reden genoeg voor het Rijksmuseum om dit kookboek uit te geven. Dit is niet zomaar een receptenboek, maar een inventarisatie van 50 typisch Nederlandse ingrediënten variërend van asperges tot wild zwijn.
  • Een design beker: Samen met MVRDV, de architecten van Depot Boijmans Van Beuningen, heeft Depot x MVRDV een zilveren beker gemaakt.
  • Een ander geweldig boek is het beste receptenboek voor film- en cocktailliefhebbers. Cocktails of the Movies viert de grootste filmhelden en hun iconische cocktails door middel van originele illustraties en 65 eenvoudige recepten.
  • Jan Sluijters was een Nederlandse schilder en tekenaar. Sluijters schilderde in alle stijlen, maar altijd figuratief. Hij schilderde veel vooraanstaande landgenoten in opdracht en werd gemeenschapsschilder.
  • De huwelijksportretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit zijn de grootste van de Nederlandse schilder Rembrandt van Rijn en zijn te zien in het Rijksmuseum. Ontwerper Sander Luske liet zich inspireren door het rijke kant dat Marten & Oopjen op de schilderijen dragen.

DMGS verkoopt veel unieke producten

Een van onze bestverkochte artikelen is het nieuwste boek van Irma Boom. In dit rijk geïllustreerde miniboek van 1000 pagina’s verkent en experimenteert grafisch ontwerper Irma Boom opnieuw de grenzen van boekconventies en geeft ze haar visie op de essentie van het gedrukte boek. Een indrukwekkend en inspirerend klein meesterwerkje, gepubliceerd tijdens de Irma Boom 2022 tentoonstelling ‘Irma Boom. Boek Manifest in het Allard Pierson. Een gelimiteerde, gesigneerde editie is verkrijgbaar in de Dutch Museum Gift Shop & Allard Pierson Museum. Het Allard Pierson Museum beheert het designarchief van Irma Boom (1960).

Een andere bestseller is de tassencollectie die Susan Bijl voor het Depot heeft ontworpen. Als kind wilde Bijl zo min mogelijk spullen en bij het opruimen van haar kamer gooide ze vaak te veel weg. Op 14-jarige leeftijd verhuisde ze naar Rotterdam. Na de middelbare school ging ze naar de Willem de Kooning academie.

Susan Bijl ontwierp een tas voor Depot Boijmans Van Beuningen als ode aan het iconische kunstdepot. De zilvergrijze tas van gerecycled nylon, genaamd: ‘The New Shopping Bag Mirror & Agaat’ (2020), nu ook wel de ‘depot bag’ genoemd, reflecteert het licht net als de spiegels en de kleur van het eigenlijke gebouw.

De boodschappentas is een iconisch Rotterdams ontwerp, waarvan de eerste versie in 2000 werd ontworpen. Sindsdien zijn er vijf verschillende versies gemaakt, wat uiteindelijk heeft geleid tot de tas, die ook in het zilver verkrijgbaar is. De vijf prototypes worden binnenkort opgenomen in de collectie van het museum en zijn een geschenk.

Welke overtuigingen zijn de basis?

Wij geloven in/wij staan voor duurzaamheid, transparantie en gezamenlijke groei. Wij geloven dat kunst, cultuur en wetenschap de basis vormen voor onze samenleving en identiteit. Wij geloven in de kunst van het geven. Onze producten zijn over het algemeen:

  • Duurzaam
  • Lokaal gemaakt
  • Uniek / nergens anders verkrijgbaar
  • Met een verhaal

We zijn goed in het aangeven van de grondgedachte achter een artikel dat via ons wordt verkocht. Wij zijn een winkel voor iedere kunst- en cultuurminnende (museum)bezoeker. Ons platform laat ook kleine musea toe die anders geen winstgevende webshop zouden kunnen opzetten, zodat hun artikelen ook online beschikbaar zijn.

Toekomst

Steeds meer musea sluiten zich aan. Musea uit België en Duitsland zijn geïnteresseerd. Naast de wens om naar het buitenland te gaan, is het belangrijk om nieuwe groeipaden in te slaan omdat we hierdoor kunnen dromen en inspireren. Uiteindelijk willen we nog meer bezoekers bereiken en nieuwe initiatieven ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld een museum pop-up store. We willen de volgende stap in de retail kunnen zetten en de museumwereld een boost kunnen geven (disruptief). Hiermee laten we zowel de museumwereld als de klant zien dat we bestaan en dat we meer zijn dan alleen onderdeel van een museumbezoek. (We hopen dat ze ons alleen kunnen vinden als ze op zoek zijn naar een cadeau met een verhaal.)

Winkelwagen
Scroll naar boven