Heb je affiniteit met internet? Werk je graag in een culturele omgeving? In deze stage leer je alle ins en outs van content management en online marketing op het snijvlak van retail en cultureel erfgoed.
Dutch Museum Gift Shop wil musea een nieuwe inkomstenstroom geven door hen de mogelijkheid te geven om online producten te verkopen. Ons platform, opgericht in het voorjaar van 2020, telt momenteel 18 musea, en er zullen er binnenkort nog meer volgen. Enkele van de prominente namen zijn het Rijksmuseum, Tropenmuseum, Eye Film Museum en Naturalis.
Als onze nieuwe stagiaire ga je actief meewerken aan alles wat met online marketing en e-commerce te maken heeft. Bovendien zal je stage bestaan uit twee dagen werken voor twee musea. Zo beleef je deze stage zowel aan de e-commerce kant als aan de museale kant en creëer je het meest complete plaatje van werken in beide omgevingen.
Als start-up is de communicatie bij Dutch Museum Gift Shop snel en eenvoudig. Je werkt nauw samen met een kleine groep collega’s. Dit zijn onder meer onze oprichter Jitske en de Retail Managers van de musea. Door onze kleinschalige structuur is een proactieve houding een must en is het belangrijk dat je het leuk vindt om zelfstandig of in kleine groepen te werken.
Dit is wat we zoeken:
– Allereerst: een liefhebber van kunst en cultuur in al hun vormen! Cultuur? Je leeft en ademt het.
– Momenteel ingeschreven voor een bachelor- of masteropleiding op het gebied van marketing, communicatie of een diploma kunst en cultuur (een stageopdracht van je instelling is mogelijk, maar niet noodzakelijk).
– Vloeiend in Nederlands en Engels (Frans is een pluspunt).
– Momenteel woonachtig in Nederland (Amsterdam heeft de voorkeur).
– Een hands-on en proactieve houding
– Oog voor detail.
– Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.
– Zelfstandig en goed georganiseerd.
– Beschikbaar voor 3-4 dagen per week voor een periode van 6 maanden.
Dit is wat je gaat doen:
– Voorbereiden en plannen van marketingcampagnes.
– Schrijven en redigeren van product content.
– SEO-optimalisatie.
– Het samenstellen van onze social media feeds.
– Schrijven van blogposts en nieuwsbrieven.
– Nauw contact onderhouden met musea.
– Ervoor zorgen dat we correcte / actuele inhoud op onze website weergeven en dat de bedrijfsnormen en -richtlijnen worden gevolgd.
En het is een pré als je…
– Ervaring met content management, WordPress of WooCommerce (maar maak je geen zorgen als je dat niet doet, we leren je alles!).
– Kennis van PhotoShop of InDesign (idem).
Je zult krijgen:
– Waardevolle ervaring op het gebied van marketing, communicatie en e-commerce, specifiek toegepast op de culturele sector.
– Veel mogelijkheden om deze stage af te stemmen op je eigen interesses en om een ​​netwerk op te bouwen in de museale sector.
– Een stagevergoeding conform de norm van de culturele sector.
Ja, ik heb interesse!
Super goed! Mail dan je CV en een korte motivatiebrief naar info@dutchmuseumgiftshop.nl.