Fiona Tan
Mountains and Molehills
2 oktober 2022 – 8 januari 2023
Eye Filmmuseum
Fiona Tan staat bekend om haar video- en filminstallaties waarin ze herinneringen, geschiedenis, globalisatie en de rol van afbeeldingen onderzoekt.
Deze tentoonstelling is een reis door uiteenlopende werken uit haar oeuvre, waarin het verstrijken van de tijd en de rol van het landschap als mentale ruimte terugkerende uitgangspunten zijn.
Tan beschouwt tijd als medium en als werktuig. Tijd is materiaal dat ze onderzoekt, kneedt en bewerkt tot kunstwerk – vaak met combinaties van stilstaand en bewegend beeld. Daarbij kijkt ze met een kritische maar ook poëtische blik naar manieren van waarnemen en representeren. Hoe maak je een waarachtig portret van een individu, een gemeenschap, een plek of een tijd?
Catalogus
In deze publicatie staan haar werken Grey Glass (2020), Inventory (2012) en Footsteps (2022), de sleutelwerken in de gelijknamige Eye-tentoonstelling, centraal. Hanneke Grootenboer reflecteert in een essay op de manier waarop kijken, denken en tijd samenkomen in Tans werk. Ze plaatst haar oeuvre in een brede historische en filosofische context van de beeldcultuur. In een interview met Dana Linssen geeft Tan inzicht in het maakproces en deelt zij overwegingen over het exposeren van haar werk.
De publicatie heeft het karakter van een schetsboek, met teksten en aantekeningen van de kunstenaar zelf, en biedt daarmee een waardevol inzicht in haar visie en werkwijze. De werken zijn rijk geïllustreerd met installatiefoto’s, filmstills en foto’s van achter de schermen. Ten slotte is de volledige tekst van de werken Brendan’s Isle (2010) en Island (2008) opgenomen.