Kunsthal | Extra Large
Wandkleden van Picasso en Le Corbusier tot Louise Bourgeois
28 maart 2020 – 3 januar 2021 in de Kunsthal in Rotterdam
Voor het eerst in Nederland presenteert Kunsthal Rotterdam een groots overzicht van imposante wandkleden naar ontwerpen van beroemde kunstenaars als Picasso, Le Corbusier, Miró, Vasarely en Louise Bourgeois.
De tentoonstelling ‘Extra Large’ belicht een periode van honderd jaar, met wandtapijten van direct na de Eerste Wereldoorlog tot nu, en ontvouwt een vrijwel onbekend aspect uit het oeuvre van veel moderne en hedendaagse kunstenaars. Zij gebruiken de eeuwenoude weeftechniek als basis voor hun textielkunst en interpreteren deze steeds opnieuw.
Het grootste deel van de ruim zestig werken is vervaardigd in het historisch instituut ‘Manufacture des Gobelins’ in Parijs. De metershoge, handgeweven wandkleden zijn door hun combinatie van artistieke finesse en buitengewoon vakmanschap ongeëvenaard en een lust voor het oog en maken zichtbaar hoe verrassend actueel het traditionele ambacht van weven is.
In tien hoofdstukken toont ‘Extra Large’ de ontwikkeling van het wandkleed. De kleurrijke, figuratieve en soms zeer abstracte werken brengen de oneindige mogelijkheden van het ambacht aan het licht. Het felgekleurde ‘Une carte du Japon’ – gefabriceerd van 2012 tot 2017 naar een ontwerp van de Franse kunstenaar Alain Séchas – laat zien hoe wevers in staat zijn om expressieve penseelstreken van schilderijen na te bootsen.
Verrassend zijn ook de met de hand vervaardigde optische illusies van Victor Vasarely en van de Israëlische kunstenaar Yaacov Agam. Hun veelal vierkante wandkleden ogen driedimensionaal en lijken haast te bewegen.
Vanaf het begin van deze eeuw zie je ook technische aspecten van het digitale tijdperk terug in de ontwerpen. Zo zet de Franse kunstenaar ORLAN met een door de computer gemanipuleerd zelfportret vraagtekens bij de heersende schoonheidsidealen. En benadrukt de eveneens Franse kunstenaar Christophe Cuzin met extreem uitvergrote pixels in zijn werk ‘Jardin des Gobelins’ de overeenkomsten tussen digitale beeldtechniek en het rasterweefsel van het wandkleed.